Mal byť Pán prsteňov sfilmovaný?

Autor: Angelika Herucová, Pridané: 01. 01. 1970, 07:00

Pán prsteňov je dielo - trilógia hodná obdivu, úcty a absolútneho vloženia vlastného fantastična. Tolkienov svet plný obrazov tak neskutočných, ako skutočných, skrytých zmyslov odzrkadľujúcich globálne problémy 2. svetovej vojny - čo je však autorom popierané i keď citeľné - už vyše polstoročie fascinuje fanatických fanúšikov fantastiky. Dnes vzniká sfilmovaná verzia tohto knižného kolosu. Pozdvihuje inak už dosť vysokú úroveň knihy? Alebo radí príbeh medzi skomercionalizovaný brak, ktorým opovrhuje každý veci neznalý? Otázky, ktoré by bezpochyby rozprúdili búrlivú diskusiu medzi obľubovateľmi sci-fi a fantastiky ako takej, fanúšikmi Tolkiena a jeho tvorby, literárnymi vedcami, predstaviteľmi televízneho showbiznisu a "laickou verejnosťou".

Prial by si však J. R. R. Tolkien, aby bol jeho, podľa mňa dokonalý, svet porovnávaný s vojnou gangov či výukou čarodejníckeho učňa ako to neraz robia filmoví kritici? Asi nie. Áno, možno by sa mu páčili grafické a špeciálne efekty, a možno, ale naozaj iba možno, by sa mu páčil aj film samotný. No nie som si istá, či by okamžite po skončení titulkov nezavolal svojmu právnikovi, aby žiadal nekresťanské odškodné za porušenie autorských práv. Prečo? Veď jeho názvom pomenovali cudzí príbeh!!!

Kniha, akákoľvek, ale najmä fantastická, sa stáva súkromnou vecou každého čitateľa, pretože do nej vkladá kus, už spomínaného, vlastného fantastična, kus vlastného ja. Má teda ktokoľvek morálne právo jednoducho zobrať príbeh knihy, „požuvať“ ho a „vypľuť“ pred verejnosť film - „upravený" originál? A urobiť tak bez najmenšieho zaváhania? Má niekto vlastne právo meniť knihu verejne, za hranicami územia vlastnej "Fantázie"? Neviem. Snáď by bolo zaujímavé porovnávať rôzne videnia a vysvetlenia skrytých zmyslov príbehu. Niekto by mohol vidieť v hobitoch a trpaslíkoch malé národy, zdanlivo nepodstatné, ale schopné veľkých vecí; iný v Sauronovi Hitlera; niekto by Spoločenstvo a jeho tri zastávky (Roklinka, Lórien a Minas Thirith) považoval za protihitlerovskú koalíciu s jej troma konferenciami (Teherán, Jalta a Postupim)..., atď. Ja v hobitoch vidím hobitov, v elfoch elfov a vo vojne a Tieni len vojnu a Tieň, nech by mali vyjadrovať čokoľvek. Myšlienka, z ktorej sa zrodili kraje, pohoria a nížiny, mestá, pevnosti či veže Stredozeme bola, je a bude jedinečná a vysvetliteľná len Tolkienom, ktorý si tajomstvo svojho príbehu zobral do nenávratna.

Pán prsteňov, rozprávka, nie však klasická, spĺňa to, čo práve Tolkien považuje za ideál rozprávky. Ako sám povedal: "Ak je rozprávka ako taká hodná čítania, potom si zaslúži, aby bola písaná pre dospelých a aby ju dospelí aj čítali. Tí do nej, samozrejme, vložia a zase si z nej odnesú viac, ako dokážu deti. Deti potom budú môcť dúfať, tak ako pri každom inom skutočnom umení, že aj ony dostanú rozprávkové príbehy, ktoré budú môcť čítať s tým, že im rozumejú, tak ako pre ne existujú vhodné úvody do poézie, dejepisu či prírodných vied. Aj keď je pre ne možno lepšie (a u rozprávok špeciálne) ak čítajú veci, ktoré presahujú ich schopnosti, ako keby čítali také, ktoré ich nedosahujú. Knihy - podobne ako šaty - deťom musia umožňovať rast, ba viac, musia ten rast v nich podporovať." Vety hovoriace samy za seba (či za Tolkiena) presne definujú tolkienovskú rozprávku a pobádajú k jedinému... k čítaniu. K čítaniu detí i dospelých...

Vo filme Pán Prsteňov 1 je hlavnou postavou, a to úplne zreteľne, Frodo. Kto je ňou však v skutočnosti? Mnohí sa domnievajú, tak ako režisér, že Frodo. Je naozaj on nositeľom deja? Ide o príbeh Froda a o jeho boj? Nie, myslím, že nie. Vyskytuje sa tam síce Frodo aj jeho boj a nie je nepodstatný, no je jeho vnútorný. V knihe málo opisovaný, ale v pozadí príbehu stále prítomný. Boj o nadvládu nad sebou a prsteňom. Ak padne Frodo, stiahne so sebou celý svet... a obyčajný Maia v službe zlu stane sa Temným pánom. Frodo je odsúdený na smrť a jediný, kto mu pomáha je Samved Křepelka. Je teda on tou hlavnou postavou? Alebo Glum, ktorý ukončil príbeh, zničil prsteň, ale ho aj začal? (Ak sa dá vôbec hovoriť o začiatku.) Bolo by možné vymenovať všetky postavy a je ich kvantum a rozoberať prečo tá ktorá nie je hlavnou. Výsledok sa dá tušiť. Akoby celý príbeh ani hlavnú postavu nemal...

Raz mi niekto povedal, že obdivuje človeka, ktorý zrežíroval Pána prsteňov, pretože dokonale zmenil príbeh a predsa dokázal dospieť k rovnakému záveru ako kniha. To je síce hodné istej dávky obdivu, ale za akú cenu! Aký dôsledok mohlo pre príbeh mať vynechanie Glorfingelda (elfského kniežaťa), predčasný odchod elfov a iné veľké zmeny uskutočnené vo filme? Pomenenie, zmenenie a menenie mohlo zrúcať príbeh ako domino, ale nestalo sa. No ak knihu berieme ako šťavnaté jablko, tak potom film je jeho ohryzkom.

Pán prsteňov je teda dielo obdivované i zatracované, nepochopené a nepochopiteľné, pútavé i považované za nesmierne nudné. Pre mnohých je len filmom, ďalším z amerických, ako na bežiacom páse vyrábaných, nehodných hlbšieho zamyslenia. Pre mňa je to moja "srdcová záležitosť" a hoci som sa celý čas vyhýbala jednoznačnejším, diskusiu vylučujúcim a moralizujúcim odpovediam na položené otázky, teraz sa neubránim. Pán prsteňov nemal byť sfilmovaný tak ako bol. Nie bez Tolkienovho súhlasu a nie s toľkými zmenami. (teda bez súhlasu J.R.R. Tolkiena s toľkými zmenami...)

Angelika Herucová

 
 
Späť
 
 
 

www.TOLKIEN.sk

Vitajte na stránkach občianskeho združenia Spoločenstvo Tolkiena, združenie fantastiky. Nájdete tu mnohé zaujímavé informácie zo sveta profesora J.R.R. Tolkiena, ale aj zo sveta mnohých iných fantasy a sci-fi diel.


 

 

Partneri

SlavCon Angrenost Ramgad SciFi-Guide.net Fantazeen Fantasy podľa skutočnosti LARP klub Košice o.z.
 

Login:

Heslo: