Peter Jackson o natáčaní Hobita v HFR
Autor: Peter Jackson, Pridané: 19. 11. 2012, 23:29
Z oficiálnej stránky Petra Jacksona na Facebooku preložili Lucia "Nenwen" Marková a Stanislav "Morgoth" Buštor.
OTÁZKA: Prečo ste natočili trilógiu filmov Hobit s použitím vyššej snímkovej frekvencie (HFR)?
PETER JACKSON: Žijeme v digitálnom veku, ktorý rapídne napreduje. Stále sa vyvíjajúce technológie zlepšujú a obohacujú zážitok z kina. Natáčanie celovečerných filmov vo vyššej snímkovej frekvencii sa stalo realizovateľné iba v poslednom roku či dvoch, a zároveň žijeme v dobe rastu obľúbenosti domácich kín. Začal som natáčať Hobita v HFR, pretože som chcel, aby diváci prežili, ako úžasne strhujúci dokáže byť filmový zážitok.
OTÁZKA: Aká je história snímkovej frekvencie a prečo si myslíte, že nadišiel čas na jej zvýšenie v kinách?
PETER JACKSON: Nemé filmy boli natáčané niekde medzi 16 až 18 snímkami za sekundu (fps) na ručných kamerách. Keď v roku 1927 prišla možnosť zvuku, musela vzniknúť v rámci priemyslu dohoda na motorom poháňanú, konštantnú rýchlosť záberov. 35mm film bol veľmi drahý, takže chceli čo najnižší počet snímkov za sekundu. Avšak skorá technológia záznamu zvuku nahrávala zvukovú stopu zároveň s obrazom na 35mm film a potrebovala určitú minimálnu rýchlosť na dosiahnutie vernosti reprodukcie zvuku. Dohodlo sa na 24 snímkoch za sekundu, ktoré sa stali štandardom na 80 rokov. Po celom svete si kiná nainštalovali mechanické premietačky schopné premietať iba 24 fps. Bolo to komerčné rozhodnutie - najlacnejšia rýchlosť poskytujúca základnu kvalitu - ale produkujúca pohybové artefakty, ako napríklad rozmazaný pohyb, blikanie či trhaný obraz.
Teraz v digitálnej dobe nemáme žiadny dôvod zostávať pri 24 fps. V 1927 sme to nezvládli perfektne. Vedecké experimenty ukazujú, že ľudské oko prestáva rozoznávať jednotlivé obrázky pri cca 55 fps. Takže snímaním pri 48 fps získame oveľa lepšiu ilúziu reálneho života. Znížením rozmazania pohybu objektov sa zvýši ostrosť a dodá sa filmu vzhľad filmov natáčaných na 65mm formáte, či IMAXe. Jedna z najväčších výhod je to, že Vaše oko vidí dvojnásobok záberov každú sekundu, dávajúc filmu nádhernú pohlcujúcu atmosféru. Dojem z 3D filmu sa stáva jemnejším a zásadne znižuje záťaž očí. Väčšina problémov pri sledovaní 3D filmov vzniká z toho, že každé oko spracúvava príliš veľa blikania, trhania a rozmazaného pohybu. Ale toto všetko v HFR 3D zmizne.
OTÁZKA: Potom, ako ste si to vyskúšali, aký je Váš názor na natáčanie s HFR technológiou?
PETER JACKSON: Myslím si, že HFR je ohromné. Ako filmár, chcem spraviť svoje filmy s pohlcujúcou atmosférou. Chcem vytiahnuť divákov zo sedadiel a vtiahnuť ich do dobrodružstva. Tento zážitok chcem ponúknuť divákom bez ohľadu na to, aký formát si zvolia v kine. Aj keď osobne preferujem sledovanie filmu Hobit: Neočakávaná cesta v HFR 3D verzii, uisťujem Vás, že pri každom formáte budete mať neuveriteľný a strhujúci zážitok.
HFR 3D je „odlišné“ - nepríde Vám to ako filmy na ktoré ste zvyknutí, asi v tom zmysle ako prvé CDčka nezneli rovnako ako vinylové platne. Žijeme v dobe, keď kiná súperia s iPadmi a domácimi kinami. Myslím si, že je zásadné, aby filmári uplatnili súčasnú technológiu na vylepšenie strhujúceho a veľkolepého zážitku, ktoré by kiná mali poskytnúť. Nastala vzrušujúca doba na chodenie do kina.