Rozhovor s režisérom Pána prsteňov Petrom Jacksonom

Autor: , Pridané: 01. 01. 1970, 07:00

Peter Jackson sa narodil na Halloween v roku 1961 na Novom Zélande. Už ako dieťa urobil svoje prvé filmové pokusy na 8 mm kameru svojich rodičov. V sedemnástich nechal školu a zamestnal sa ako pomocná sila vo foto-laboratóriu. Keď si zakúpil 16 mm kameru začal natáčať sci-fi komédiu, z ktorej o tri roky neskôr vznikol film Zlý vkus (Bad taste). Veľký ohlas si v roku 1994 získal jeho film Nebeské stvorenia (Heavenly Creatures), za ktorý získal Strieborného leva na Benátskom filmovom festivale a nomináciu na Oskara za najlepší scenár. K ďalším úspechom patrili filmy The Frighteners, Meet the Feebles a najmä Braindead, ktorý vyhral 16 medzinárodných festivalov vedecko-fantastických filmov a získal množstvo ocenení, vrátane prestížneho Saturna. Peter Jackson je prvým režisérom vo filmovej histórii, ktorý natáčal tri celovečerné filmy (Spoločenstvo prsteňa, Dve veže, Návrat kráľa) simultánne.

Ako z pohľadu filmového tvorcu vnímate svet J. R. R. Tolkiena?

Tolkien strávil celý svoj život vytváraním ságy a mýtu. On sám veľmi obdivoval škandinávsku a grécku mytológiu a vždy mu bolo ľúto, že Anglicku tento silný mytologický rozmer chýba. Tolkienovo komplexné poňatie Stredozeme - jej niekoľkotisícročnej histórie, jazykov a kultúry, nám umožňovalo pristupovať k tejto látke ako k historickému veľkofilmu, než ako k žánru fantasy. Všetko v Pánovi prsteňov je natoľko realistické, že máte pocit, že nečítate fikciu, ale historický román. Tón knihy nám umožňoval vytvoriť svet reálnej prehistórie, v ktorej ešte existovali trpaslíci, trolovia, hobiti, elfovia a obri. Akoby to všetko kedysi naozaj existovalo. Tento významný fakt ovplyvňoval celé naše konanie počas nakrúcania a prípravy filmu.

Čo považujete za špecifickum filmovej podoby Pána prsteňov?

Keď čítate Pána prsteňov, všetky tie cudzie jazyky a mená vnímate skôr podvedome a neviete si predstaviť ako skutočne znejú.
Vo filme tieto bytosti prehovoria a vy ich po prvý raz budete naozaj počuť hovoriť. Je úchvatné vidieť Liv Tyler plynule konverzovať po elfsky. Je to fantastický jazyk. Neviem, či svoju elfštinu ešte niekedy využije, ale vo filme to znie nádherne. Snažili sme sa byť maximálne realistickí, takže keď sa elfovia rozprávajú s hobitmi, hovoria univerzálnym jazykom, ale medzi sebou komunikujú iba po elfsky a prekladáme ich titulkami.

Keď ste boli v Cannes naposledy s filmom Zlý vkus, tušili ste, že sem raz zavítate ako režisér Pána prsteňov?

Iróniou je, že keď som tu bol pred 13 rokmi s filmom Zlý vkus, premietanie sa konalo v tej istej kinosále ako trailer Pána prsteňov. Asi som rovnaký ako vtedy, mám stále rád filmy, ktoré vás zavedú niekam, kam by ste sa sami nikdy nedostali. Keby som mal voľne parafrázovať výrok môjho obľúbeného režiséra Alfreda Hitchcocka, ktorý povedal, že jeho filmy sú malými kúskami reality, ja tvrdím, že moje filmy sú šťavnatými kúskami koláča.
Spoločnou niťou filmov ako Zlý vkus a Pán prsteňov je, že vás zavedú na netradičné miesta a ponúknu vám nezvyčajný druh dobrodružstiev. Pán prsteňov je jedným z množstva mojich alternatívnych filmových výletov.

Ako to bolo s obsadzovaním hercov?

Spoločnosť New Line Cinema na nás v tomto smere nevyvíjala žiaden nátlak. Mali sme úplnú voľnosť. Naozaj nechali úplne na nás, aby sme na danú úlohu našli toho najlepšieho herca. Keď čítate knihu, predstavujete si všetky tie živé postavy - Aragorna, Arwen a Froda, Sama, Bilba, Gandalfa. Sú to výrazné ikony a od správneho výberu hercov výrazne záležalo, ako sa nám podarí oživiť Tolkienov svet. Pôvodne sme mali v úmysle obsadiť do úloh hobitov iba anglických hercov, keďže Tolkien ich sám tvoril ako Angličanov, ktorí sa vybrali na cestu do veľkého nebezpečného sveta. Iróniou je, že sme nakoniec obsadili dvoch amerických hercov, ale boli ako Frodo a Sam naozaj najlepší. V Anglicku sme na úlohu Froda spravili veľký casting a vyskúšali postupne asi 150 mladých hercov z rôznych hereckých škôl. Froda sme však nenašli, jednoducho tými dverami nevošiel. A keď sme už začínali byť zúfalí, prišiel nám do londýnskej kancelárie balíček od Elijaha Wooda.
Dozvedel sa o castingu, písal, že je obdivovateľom Pána prsteňov a poslal nám videokazetu, na ktorej čítal nejaké dialógy z knihy. Okamžite ako som vložil kazetu do prehrávača a Elijah sa zjavil na obrazovke mi bolo jasné: toto je Frodo. Bola to úchvatná chvíľa, hneď sme mu zavolali a oznámili, že ak tú úlohu naozaj chce, má ju mať. So Seanom Astinom, ako Samom, to bolo podobné. Pipina a Merryho (Billyho Boyda a Dominika Monaghana) sme našli v Anglicku, ale nevedeli sme nájsť Sama. Objavili sme ho cez jeho predchádzajúce úlohy vo filmoch a povedali si, že by sa na to mohol hodiť.

Hovorilo sa aj o Seanovi Connerym, ktorý mal hrať Gandalfa …

Áno. Uvažovalo sa o tom, ale… Ja som síce jeho veľký fanúšik a rád by som s ním ešte niekedy spolupracoval, ale mám pocit, že je natoľko výraznou a vyhranenou hereckou osobnosťou, že na Gandalfa by sa nehodil. Iana McKellena postava Gandalfa absolútne pohltila.
A práve o to šlo, nikto nemal svojou hereckou aurou prečnievať postavu, ale práve naopak - nechať sa ňou pohltiť a úplne sa do nej transformovať. Ian je naozaj vynikajúci Gandalf.

Dá sa povedať, že na sfilmovanie Pána prsteňov sa čakalo tak dlho, lebo až dnešné moderné počítačové technológie umožnili vytvoriť na filmovom plátne magický svet Tolkienovej Stredozeme?

Máte pravdu, v poslednom čase bolo pomocou moderných počítačových technológií urobených veľa skvelých filmov a nám tiež veľmi pomohli. Ide o to, že tieto technológie si dnes už môže kúpiť skoro každý, počítače sú čoraz lacnejšie, menšie a rýchlejšie a to dokáže mnohé uľahčiť. Niekoľko softvérových programov bolo vytvorených špeciálne pre tento film. Jeden z nich "Massive" sme požívali na vytvorenie veľkých davových scén. Je veľa spôsobov ako sa to dá využiť. Náš program napríklad umožňoval dať každej postave jej vlastný mozog a oči. Stačilo iba kliknúť na ktorúkoľvek postavu z dvadsaťtisícového davu a celú scénu ste mohli vidieť jej očami. Navyše, na základe videného táto postava používala svoj mozog a podľa toho sa aj správala. Čiže namiesto, aby sme samostatne animovali dvadsaťtisíc postáv, stačilo ich iba vložiť do krajiny a oni už hrali sami za seba. Niekedy to bolo aj dosť zábavné, robili sme napríklad masovú scénu s Orkami, ktorí mali vyraziť do boja ich typickým spôsobom. Stlačili sme tlačidlo, ale oni sa zrazu otočili a začali utekať na úplne opačnú stranu. My sme im to nenariadili, sami sa rozhodli, že bude pre nich lepšie otočiť sa a utiecť. Najprv nás to dosť zarazilo ale bola to aj veľká zábava - hra s umelou inteligenciou postáv. Takisto aj mnohé prírodné scény boli upravené v počítači. Nový Zéland síce oplýva nádhernými scenériami, ale aj tak bolo potrebné ich počítačovo pozmeniť a farebne posunúť, aby sa čo najviac podobali na Tolkienovskú Stredozem.

Zhováral sa: Dado Nagy
Rádio Twist, www.twist.sk
www.inzin.sk

prevzaté z časopisu Fantázia č. 20
 
 
Späť
 
 
 

www.TOLKIEN.sk

Vitajte na stránkach občianskeho združenia Spoločenstvo Tolkiena, združenie fantastiky. Nájdete tu mnohé zaujímavé informácie zo sveta profesora J.R.R. Tolkiena, ale aj zo sveta mnohých iných fantasy a sci-fi diel.


SlavCon
 
Google+
 

Partneri

Kníhkupectvo Preškoly.sk Porovnanie cien kníh SlavCon Angrenost Ramgad SciFi-Guide.net Fantasy a sci-fi knihy Fantazeen Fantasy podľa skutočnosti LARP klub Košice o.z. DRAKKARIA - pohanský a šermířský obchod Laeg Mortemir Databáza postáv
 

Login:

Heslo: