ROZHOVOVOR S GLUMOM
(Glum => Andy Serkis)

Autor: , Pridané: 01. 01. 1970, 07:00

Nemali ste strach z toho, že budete hrať takú slávnu – alebo skôr neslávnu postavu?
Spočiatku ani nie, ale neskôr všetci hovorili: „Páni! Glum! To je ale postava!

A v čom je problém?
Každý má svoju úplne presnú predstavu, či už ho máte radi alebo ho nenávidíte. Stretol som množstvo ľudí, ktorí ho dokážu citovať od slova k slovu. To ma trochu desilo.

Ako ste sa dostali k práci na tomto projekte?
Moj agent mi povedal, že hľadajú hlas pre Gluma. Pána prsteňov som nečítal, ale prečítal som si scenár a tá úloha sa mi strašne zapáčila. Natočil som kazetu pre konkurz, neskôr som sa stretol s P. Jacksonom a Fran Walsh a oboch som si zamiloval. No a potom mi ponúkli tú úlohu.

Ale hlas, to je iba časť Gluma, nie?
Keď som na Nový Zéland prišiel poprvýkrát, zamerali sme sa hlavne na hlas. Ale P.J. chcel, aby bol Glum najinteraktívnejšou digitálnou postavu, akú kedy kto vo filme videl, kombinácia živého herectva a digitálnej technológie.

Čo to pre vás znamenalo?
Peter chcel, aby bol Glum založený na živom hercovi. Chcel, aby sa Frodo a Sam pozerali Glumovi do očí a nie na tenisovú loptičku na paličke.. Takže zrazu som bol na Mount Ruapeh s Elijahom a Seanom, navlečený v tesnej kombinéze z lycry, aby som vyzeral čo najchudšie. Vzťah medzi Frodom, Samom a Glumom, je natoľko fyzický, že inak sa to urobiť nedalo.

Š P E C I Á L N E    E F E K T Y

Takže skutočne ste Gluma hral. Ale to bola iba časť celého procesu. Ako sa Glum dokončoval?
V niektorých scénach ma doslova prekreslili, technikou, ktorej sa hovorí rotoscoping, ale väčšinou som prehrával scény, natočené v dekoráciach v motion capture štúdiu.

Ako funguje motion capture?
Hral som v inom tesnom obleku, s množstvom bodov, ktoré udávaly do počítača súradnice mojich kĺbov. Sníma ich 25 kamier po celom štúdiu, tie posielajú súradnice do počítača a ten vytvára na monitore kostru mojej postavy.

Tento proces herca obmedzuje alebo oslobodzuje?
Motion capture dáva obrovskú slobodu pohybu, pretože kamera sníma IBA pohyb. Nemusel som nosiť zložité masky alebo kostýmy, ako iní herci. S výnimkou scén, kde vystupuje Sméagol.

Nie je to divný pocit, keď vám vaše pohyby pretvára počítač?
Je to zvláštne. V uplynulých troch rokoch animátori rozoberali každý pohyb, každého svalu na mojej tvári. Tvárili sa, že so mnou komunikujú, ale v skutočnosti študovali moju tvár.

G L U M    V S    S M É A G O L

Zaradiť Sméagola do príbehu bolo v pláne od začiatku?
Áno, v scenári to bolo od začiatku. Má to ukázať, ako ho Prsteň skazil a zmenil.

A od začiatku ste mali hrať obe role?
Keď som nastúpil, mladý Sméagol ešte nebol obsadený, ale zhodli sme sa, že ho budem hrať ja.

Ako spolu Glum a Sméagol vychádzaju?
Glum ustavične hovorí sám so sebou, takže sme z toho urobili nekončiacu bitku medzi Glumom a Sméagolom. Glum je tvrdá, skorumpovaná, násilná časť, ktorá mu pomohla prežiť osamote v Mlžných horách. Sméagol je ta naivná, servilná, detská časť, ktorá bola viac potlačovaná.

Vidíme nejaké zmeny, keď má Sméagol navrch?
Keď stretne Froda, Sméagol sa začne presadzovať skoro ako týrané dieťa. Sméagol sa snaží odvdačiť, vyzerá to skolo smiešne. Je tam scéna, kde sa snaží na Froda a Sama zapôsobiť – skáče okolo nich s rybou, ktorú chytil, predvádza sa, úplne ako dieťa: „Tati, pozri čo mám!“ Je to jeden z mála momentov, kedy je v dobrom rozmare..

Zdôrazňovali ste nejako Glumov humor?
Peter nemá nič proti uličníctvu a v Glumovi uličník je. Je to balancovanie na hrane, ale sú tam momenty, keď sa prejaví. Je taktiež veľmi melodramatický a prehráva svoju bolesť a to tiež vyzerá legračne, keď sa to správne urobí.

D O    H Ĺ B K Y

Ako ste Gluma pojal psychologicky?
Peter dal veľmi jasne najavo, že chce, aby Gluma psychologicky tvoril jeden herec. Dosť sme na tom s Fran a Philipou (Boyens) pracovali a rozhodli sme sa, že Glum by mal pôsobiť ako narkoman. Fyzicky je závislý na Prsteni a má abstinenčné príznaky.

Toto pojatie vzbudzuje súcit.
Áno aj nie. Predstavuje spôsob, ako sprostredkovať divákom vplyv, aký môže mať Prsteň. Nedá sa len tak ľahko odsúdiť ako nechutný mrnčiaci úbožiak. On a Frodo majú mnoho spoločného – obaja vedia, aké to je niesť bremeno Prsteňa. Frodo vidí v Glumovi svoju vlastnú budúcnosť. Glum je dosť osamelý.

Okrem psychickej náročnosti, bola úloha Gluma určite aj fyzicky náročná.
Určite, zvlášť preto, že sme sa rozhodli, že Glum bude loziť štvornožky, takže som väčšinu času strávil na rukách a kolenách. Vlastne som tri roky lozil po štyroch!

Ako ste sa dokázali sústrediť na Gluma tak dlho?
Glumov hlas je výnimočný a chvíľu trvá, kým si ho osvojíte. Zvlášť, keď ste rozohnený po lete cez oceán na Nový Zéland. Ale keď mi došlo, že toto nie je práca na dva týždne dabingu, ako mi pôvodne tvrdil môj agent, ale na štyri roky, zvykol som si.

A teraz po pár záberoch v Spoločenstve, sa Glum dostáva do centra pozornosti.
Trvalo to dlho! Sú scény, ktoré som natáčal pred dva a pol rokom a až teraz sa spracúajú. Gluma uvidiíte až v Dvoch vežiac. Malo to tú výhodu, že bol čas rozvinúť a prepracovať jeho výraz. Pochopil som jeho psychicku a vytvoril som si fyzický slovník, pre jeho spôsob vyjadrovania, napríklad bolesti alebo spôsob reči.

Ako ste zvládal náročné natáčanie v exteriéroch?
Hrozne rád lozím po horách, takže to bolo skvelé - keď ma vysadili o piatej ráno na skalu. Ďaleko horšie bolo vydržať psychicky po celú tú dobu, pretože som pracoval s prestávkami a hlavne sám. V jednej scéne som sa mal tiež potopiť do jazierka a chytiť rybu. Bolo to uprostred zimy a snežilo. Dali mi nejaký neoprén, ale ten bol tak mohutný, že som sa nemohol hýbať. Potopil som sa a voda bola tak studená, že mi to úplne vyrazilo dych. Ten výraz v tvári, aký Glum má, keď sa vynorí, ten bol skutočný – nebolo treba ho hrať.

Ako ste vy spokojný so svojim výkonom, i keď Glum je predovšetkym CGI?
Teraz, keď už som videl výsledky, nepochybujem, že Gluma som naozaj hral ja. Dali sme si veľa práce s tým, aby bol Glum čo najprirodzenejší, aby nebol prehnaný. Funguje to. Zabudnete, že je to digitálna postava.

Čo si myslíte o kombinácii živých a digitálnych hercov v budúcnosti?
Pre hercov sa otvára kopa možností, keď už nič iné. CGI rozširuje výrazové možnosti. Táto postava je CGI, ale je založená na ľudských emóciách a pohyboch a tie sa nedajú ničím nahradiť. Ľudia budú reagovať na jeho emócie, chvíľkami im ho bude ľúto, inokedy ho budú nenávidieť alebo im bude odporný.

Cítíte sa ako priekopník?
Žiadny iný herec ešte neprešiel tým, čím ja. Živým herectvom, motion capture a vôbec.. Myslím, že je to super.

Ako sa vám pracoval s P. Jacskonom a celým tímom?
Bola to jedna z mojich najpríjemnejších hereckých skúseností. Peter a Fran mali jasno v tom, čo chcú, ale k hercom pristupovali veľmi citlivo a s rešpektom. Dávali mi veľkú voľnosť. Bola to pre mňa naozaj obrovská skúsenosť.

A teraz pravdu – zažili ste nejaký trapas počas natáčania?
Väčšinu času som bol v tesnej kombinéze, takže si zo mna ostatní stále uťahovali. Keď som poprvýkrát prišiel na Nový Zéland, obliekli mi prvú verziu toho kostýmu, ale nemal žiadne otvory pre oči. Bolo to, ako keby mi na hlavu natiahli kondom. Potom mi niekto predstavil Barrieho Osborna, ale ja som ho vôbec nevidel. Bolo to strašné.

***

Preklad z lotr.fantasyplanet.cz.
 
 
Späť
 
 
 

www.TOLKIEN.sk

Vitajte na stránkach občianskeho združenia Spoločenstvo Tolkiena, združenie fantastiky. Nájdete tu mnohé zaujímavé informácie zo sveta profesora J.R.R. Tolkiena, ale aj zo sveta mnohých iných fantasy a sci-fi diel.


 
Google+
 

Partneri

Kníhkupectvo Preškoly.sk Porovnanie cien kníh SlavCon Angrenost Ramgad SciFi-Guide.net Fantazeen Fantasy podľa skutočnosti LARP klub Košice o.z. DRAKKARIA - pohanský a šermířský obchod Laeg Mortemir Databáza postáv
 

Login:

Heslo: